reklama

Ako som pričuchla k politike ALEBO prečo niet koho voliť

Z komerčného prostredia som vhupla do predvolebnej kampane. Dnes to už priznávam: z čistej profesionálnej naivity. A v závere som pochopila, prečo o pár dní nemám dať komu svoj hlas.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Predvolebná kampaň vtedy znamenala pre mňa vrchol mediálneho sveta. Tlačovka strieda tlačovku, húfy novinárov, šokujúce informácie a veci, ktoré menia svet. Namiesto toho som bola svedkom spleti nafúknutých eg obyčajných úradníkov, amaterizmu a výkonnosti korytnačky.

Politická stratégia v praxi

Je september. A stratégia nikde. Voľby o pol roka. Nachádzam chybné analytické postupy a závery u hlavného stratéga a pýtam sa na ne. Mám si vraj hľadieť svojho. S výslednou stratégiou naslovovzatého experta sa nestotožňujem. No nebolo by to po prvýkrát v histórii. Navyše, skláňam svoje ego pred hlavami pomazanejšími, takže kráčame ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O tri mesiace hlavný stratég opúšťa stranu, pretože jeho stratégiu nechce nikto z politikov dodržiavať. Konzultácia špičkového nemeckého stratéga je odbitá pokyvkávaním hlavy a mávnutím ruky. Vraj na Slovensku je to úplne inak. Načo ho potom volali? Bol to mimochodom prvý a posledný človek na straníckej pôde, ktorý hovoril analyticky, k veci a nedostával sa do logických konfliktov.

Nevadí. Strana predsa dva mesiace pred voľbami ani nepotrebuje stratégiu. Veď by to bolo učebnicovým výsmechom, oxymoronom, hovoriť o krátkodobej stratégii. Hovorme teda radšej o taktike.

Politická TAKTIKA v praxi

Taktikou je nikoho neuraziť. Ani úhlavného nepriateľa. Ani taký segment voličov, ani onaký. Prosto, radšej neurobiť nič a nevystúpiť s ničím. Nedajbože ešte proti Smeru! Treba si ponechať stiahnuté nohavice a – prepytujem - čistý anus pre všetky prípady spojenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pýtam sa ako člen volebného tímu na stratégiu, teda už taktiku. Čo ľuďom povieme, aby sme prezentovali to najlepšie zo strany? Aby sme sa uchádzali o priazeň voličov? To je však tajomstvom. Asi nie som vyvolená. Za oponu vraj dokonca nemôžu nahliadnuť ani samotní poslanci. Tak mi tvrdí marketingový superguru a šéf volebnej kampane. Hovorím si, že som asi ešte málo múdrej kaše pojedla. Ale zároveň mi nedajú spávať poučky z hodín strategického manažmentu o „ťahaní za jedno lano“ a podtitul mojej diplomovej práce „Prečo stratégia spoločnosti nemá byť zaprášeným dokumentom z firemného sejfu“.

V politike je to asi ináč.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Offline is the new online

Pri mojom nástupe som tuším začula niečo o mladej krvi a novom vetre. Ak to mali byť tie billboardy, letáky, potlačené perá a kapustnica, tak mám asi veľmi zvrátenú predstavu o kreatívnom marketingu. 

Médiá nás nemajú radi

Áno, áno. Presne týmto slovami sme začínali každé ráno v mediálnej agentúre pri miešaní dvojitej kávy. A to sme presne aj hovorili našim klientom, keď sme im mesačne odovzdávali desiatky mediálnych výstupov.

Nuž, ale túto stranu nemal rád nikto. Ani Nko, ani smečkári, ani pravďáci, dokonca ani Parlamentný kuriér. TA3 nás neznášala, STV ignorovala a Markíza bola nedosiahnuteľným snom, ako vykričať celému svetu, že sme tá pravá voľba. Ostal len jeden osamelý pešiak z TASR, na ktorého celý moloch upieral prosebne vyhladnuté oči s nezaujímavým mediálnym obsahom v ruke. Tak, tak, svet médií je neprajná sviňa!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ba čo viac, ani prieskumné agentúry nás neľúbili. Všetky sú kúpené a tie celoplošne klesajúce percentá, bez ohľadu na zdroj, sú vykonštruované (citujem)... A Američania zajtra vysypú z MIG25 mandelinky na slovenské zemiaky.

Sociálne média alias „ľudia, môžete nás...“

Najväčšie a neoceniteľné skúsenosti som z môjho krátkeho výletu na kampaňový ostrov získala v oblasti sociálnych médií. (Šup s tým do CV-čka!)

Tak v prvom rade sa na fejsbúku zásadne, opakujem zásadne, nevykecáva s voličmi. Bolo mi povedané, že nemám strácať čas odpoveďami a diskusiami s tými, ktorých sme (vôbec ešte) zaujímali.

Sociálne siete, rovná sa Facebook. Iné médiá neexistujú. Načechrane sa ale hovorilo v množnom čísle o správe „sociálnych sietí“.

Komenty a správy, ktoré stranu neglorifikujú, boli označené za „trolling“ a „hejt“. Ó áno, problémisti. A verejnosť patrí k tým najhorším! (Dovolím si parafrázovať zo seriálu Áno, pán minister.)

Šéf kampane ma zaúča do profesionálneho sveta: Je samozrejmé (samozrejmé?!), že každý social media profesionál má založených niekoľko alter kont (pozn. falošných), cez ktoré komunikuje a ovplyvňuje verejnú mienku.

Epilóg

Až SEM som musela prísť, aby som zistila, aký som amatér, keď som sa doteraz neinšpirovala praktikami brigádnikov zo Smeru a radšej študovala algoritmy fejsbúku.

Až tu som sa dozvedela, že falošné fejsbúkové kontá používajú aj veľké korporácie ako NIKE.

Až tu som zistila, že médiá môžu mať city lásky a nelásky voči subjektom.

Až tu som zistila, že táto strana bola a je úžasná, len to nikto nechápe.

A aj tu som zistila, že i pred voľbami môže mať niekto tie gule nezaplatiť faktúru.

Tiež som prišla ku svojmu osobnému zisteniu, aká mizéria vládne v tomto pravicovom útvare a že už naozaj niet koho voliť.

No aj napriek depresívnemu záveru a mojej pohasnutej nádeji pôjdem voliť. Niekoho. A choďte aj vy. Viete, aby neprepadli...

Upravené 10 marca 2016: Dnes mi bola spomínaná faktúra v mesačnom omeškaní zaplatená. Je dôležité spomenúť to, aby som ostala férová voči opisovanej Strane. Či už to bolo na základe tohto blogu alebo jednoducho právnych nárokov. Zdieľajme aj malé úspechy a dobré konce.

___________________

Ak sa vám článok páčil, môžete zaň hlasovať tu: http://vybrali.sme.sk/c/Ako-som-pricuchla-k-politike-ALEBO-preco-niet-koho-volit/ 

Ela Dekankova

Ela Dekankova

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Niekde medzi umením a manažmentom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu